Exista principii de etica in business networking?

Se spune ca lumea afacerilor e o jungla, ca un business poate strica o prietenie de o viata sau ca banii reusesc sa dezbine familii. Oare cum s-a ajuns la astfel de idei? Se aplica morala elementara si in sfera profesionala? E usor de gasit un raspuns, cata vreme nu uitam ca afacerile se fac intre oameni! Sa vedem, totusi, care sunt dificultatile principale cand vine vorba de acest subiect.

articol-1-poza-2Orice comunitate de business reuneste membri interesati sa isi promoveze afacerea si sa o dezvolte prin schimbul permanent de referinte si recomandari care ar putea aduce noi clienti. Cu totii incearca, mai mult sau mai putin constient, sa combine componenta formala din munca lor (politici ale companiei reprezentate, prevederi contractuale etc.) cu acea componenta informala inevitabila (comunicare interpersonala directa cu partenerii). Adica sa creeze o impresie cat se poate de buna, nu doar ca specialist, ci si ca om.

Dincolo de schimburile economice care stau la baza unei relatii de afaceri, exista interactiunile umane absolut necesare pentru incheierea contractelor. Pana la urma, intalnirile de business au loc intre indivizi, iar ei se asteapta – in mod natural – sa fie respectati si tratati corect. Iata punctul in care apar problemele de etica! Cea mai mare provocare in acest sens este gasirea unui echilibru intre interesele proprii si interesele celorlalti, astfel incat, la finalul parteneriatului, toata lumea sa fie multumita, iar comunitatea sa-si consolideze buna reputatie. Asa se face ca fiecare contract incheiat prin networking si desfasurat in conditii optime inseamna un feedback pretios pentru intreaga comunitate.

Angel and devil on shoulderNu exista inca modele teoretice clare, caci studiile despre importanta eticii in zona de business au aparut abia dupa anul 2000 si sunt inca la inceput, mai ales in spatiul autohton. Cu toate acestea, se pot formula cateva principii minimale de comportament adecvat, bazate pe observatia directa a celor care au experimentat racordarea la comunitatile de afaceri:

  • In intalnirile de business networking, comportamentul etic pozitiv presupune sa fii bine

intentionat, sa impartasesti valorile celorlalti membri, sa pui in comun resurse si sa existe beneficii pentru toate partile implicate. O asemenea atitudine adauga la expertiza in domeniu o serie de elemente sociale, precum increderea, integritatea, angajamentul, transparenta, empatia s.a.m.d. Cu alte cuvinte, obiectivele comerciale sunt puse in acord cu anumite exigente morale, criteriile obiective sunt dublate de criterii subiective.

  • La polul opus, comportamentul etic negativ se asociaza cu tendinta de a profita de

increderea acordata, adoptarea unei atitudini oportuniste, ascunderea adevaratelor intentii, preocuparea pentru obtinerea de avantaje personale si existenta unui dezechilibru in privinta beneficiilor obtinute de partile implicate. In astfel de cazuri, in care se neglijeaza componenta etica, sunt compromise relatiile de afaceri, dar si legaturile interpersonale stabilite de-a lungul timpului. Mai mult decat atat, are de pierdut intreaga retea, nu doar persoanele vizate propriu-zis.

Oricat de evidente par cele doua optiuni descrise, realitatea este ceva mai complexa si nu exclude situatiile problematice. Derapajele pot fi uneori greu de demonstrat si de penalizat. Cu toate acestea, nimeni nu poate sa conteste ca etica si responsabilitatea influenteaza succesul in afaceri. Obtinerea unei atmosfere etice in contextele de business networking necesita eforturi, dar rezultatele merita: se clarifica asteptarile, se diminueaza nesiguranta, se obtine flexibilitate si sunt evitate conflictele. Vorbim, deci, de avantaje pe termen lung, de performanta, reputatia si satisfactia companiilor puse in legatura. Este exact ceea ce urmarim si la Clubul de Networking din Ploiesti!

Articol scris de Ramona Zvirid, care mai scrie si aici

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *