Business networkingul in Romania: abordari si provocari

La nivel international, comunitatile de oameni de afaceri sunt intr-o permanenta extindere, iar in locuri precum Statele Unite sau Canada exista deja o traditie in acest sens. Antreprenorii de succes si managerii marilor companii s-au convins demult de importanta pe care o au relatiile sociale si retelele de potentiali clienti sau parteneri.

In Romania, activitatile de business networking inca reprezinta o nisa. Mai mult decat atat, sa faci networking este o oportunitate de business in sine. O simpla cautare pe Google arata ca sunt oameni care au inteles acest lucru si la noi, dar multe proiecte locale initiate dupa modele straine la inceputurile acestui domeniu (in anii 2009, 2010) au fost abandonate intre timp.

articol-2

Iata cum arata in 2016 piata romaneasca de business networking:

Unde exista?

Orasele in care sunt organizate in momentul de fata intalniri de business sunt urmatoarele: Arad, Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Iasi, Oradea, Ploiesti si Timisoara. Lista de doar 8 orase arata ca raman multe zone din tara neacoperite, in afara capitalei, cu aria sa limitrofa, si a regiunii central-vestice. Sa ne imaginam ca in alte mari orase chiar nu exista o comunitate de business si firme aferente? Ce ii impiedica pe oamenii de afaceri din judetele nereprezentate sa se intalneasca si sa puna in comun resurse? Poate tocmai una dintre aceste resurse: timpul…

Cum se desfasoara?

Avantaje NetworkingMajoritatea evenimentelor de networking promovate in mediul romanesc de afaceri se desfasoara dupa un scenariu asemanator: intalnirile au loc saptamanal, de obicei dimineata, la micul-dejun, dureaza in medie 2 ore, asigura un moment educational, un moment de mastermind in cadrul caruia se discuta punctual provocari intalnite de membri in afacerile lor si se cauta impreuna posibile solutii, schimb de referinte/ recomandari si, in unele cazuri, o tombola cu premii constand in servicii sau produse oferite de participanti. In functie de oras, taxa de participare poate fi de 30/ 35/ 50 RON, costuri care acopera inchirierea salii si cateringul, iar pentru a deveni membru permanent se achita o contributie anuala care nu depaseste 500 de Euro in ofertele existente. In Bucuresti sunt si proiecte de business networking care propun sesiuni punctuale, fara a avea un program constant si permanent, iar acestea au o durata extinsa (cateva ore, in 1-2 zile) si tarife diferite de cele prezentate mai sus (75-125 RON/ intalnirea).

Avantajele principale:

  • Vizibilitate maxima la costuri minime
  • Acces la o retea de contacte greu de obtinut in alte contexte
  • Posibilitate de a face cunoscute serviciile si produsele oferite
  • Oportunitate de crestere a afacerii, prin punerea in legatura cu potentiali clienti si parteneri
  • Dezvoltare profesionala si personala, prin momentele educationale si de mastermind desfasurate in cadrul intalnirii periodice, precum si ulterior, in intalnirile si colaborarile membrilor
  • Atingerea nevoilor de socializare, intr-un mediu de calitate asigurat de organizatori, iar mai apoi prin activitatile comune desfasurate de membri in timpul liber
  • Implicarea activa in viata comunitatii si demararea de proiecte locale (actiuni de voluntariat, competitii sportive, diverse parteneriate cu institutii publice etc.)

Posibilele dezavantaje:

  • Necesitatea de a aloca saptamanal un anumit timp acestor intalniri
  • Obtinerea rezultatelor pe termen mediu si lung, ceea ce presupune o atitudine perseverenta si implicare constanta

Asadar, o privire de ansamblu asupra fenomenului de business networking in spatiul romanesc ne arata ca abordarile existente in prezent sunt destul de unitare si ca provocarea cea mai importanta pentru organizatori si participanti deopotriva este legata de timpul alocat acestei activitati. Odata depasit acest aspect, beneficiile sunt atat financiare, cat si nonfinanciare.

Articol scris de Ramona Zvirid, care mai scrie si aici

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *